Inspiracija / Inspiration

Autumn is here, days are shorter, cooler, nicely colored and more autumn like which is the perfect time of the year for spinning and weaving.This was a very productive weaving Saturday, and the plan remains the same for Sunday. The "problem" is that the weather this morning is gorgeous with blue skies, sunny and rather inviting to spent Sunday outside the house, but I surely will weave something small, at least. As I have been rather busy lately and often away and abroad traveling, I had no time left for weaving, but yesterday was a breakthrough day when I had reversed the situation. In a couple of afternoon hours, I have managed to produce three more hats and one lovely pink scarf. One of the hats and the scarf are planned as a present for a friend's three month old baby. I have made it a little bigger, so that the little one can use it for a number of years to come, rather then just the first winter of her life. I am sure everyone will be thrilled about the color I chose, but having had that lovely 60% alpaca, 20% acryl and 20% nylon wool mixed with equally nice pink mixed with some other gentle colors wool, made an interesting combination. The hats are, as usually, made on the Knitters Loom, while the scarf is the product of my Ashford 8-shaft loom which has been having a longer break. I used the straight twill pattern which does not come so obvious on the similar looking colors, but nevertheless produces an interesting and very soft texture.

Jesen je, dani su kraći, hladnije je i pravo jesenski, pravo vrijeme za predenje i tkanje. Jučerašnja je subota napokon bila produktivna za tkanje, a plan ostaje isti za danas. Jedini je problem da je vrijeme prekrasno, plavo nebo, sunčano i izazovno za provesti dan izvan kuće, no mislim da ću svejedno nešto istkati, makar vrlo malo, ali svejedno. Kako sam posljednjih dana u gužvi i uglavnom na putu, ostalo mi je vrlo malo vremena zatkanje, no jučer je bila prekretnica kad mi je odjednom stigla inspiracija te sam se primila posla. U nekoliko popodnevnih sati sam napravila tri kape i jedan lijepi manji roza šal. Jedna od kapa (ružičasta) i isti takav šal idu za poklon za tromjesečnu bebu. Naravno da sam ja to složila nešto veće nego što treba kako bi ga iskoristili ne samo za prvu zimu, nego i dosta nadolazećih. Vjerujem da će ga imati sve do početka škole. Boja je naravno – roza, ali kako sam imala prekrasnu 60% alpaka, 20% akril i 20% najlon vunicu koju sam pomiješala sa sličnom roza vunicom prešaranom kojekakvim lijepim i blagim bojama, ispala je jako lijepa kombinacija.
Kape sam radila na malom tkalačkom stanu – Knitters Loom, dok sam šal radila na velikom tkalačkom stanu koristeći svih osam listova tkalačkog stana koristeći keperov vez. Kako su boje poprilično slične, vez nije tako očigledan na prvi pogled, no svejedno je napravio vrlo mekan i lijep dječji šal.

Comments

Anonymous said…
Prekrasno! Kombinacija pređe je jako lijepa, ali najviše me oduševljava način na koji si to istkala - ispalo je poput veza.
Leigh said…
I just love these hats. I'm going to have to try to make one. I would love a pretty hat for winter.
Anonymous said…
Olinka, ti si moj idol. Ovaj šal je jednostavno urnebesan. nježan, a opet vrlo profinjen. skidam kapu. (kape, doduše, ne volim, ali tvoje su stvarno originalne i lijepe! ;-) veeliki pozdrav od zaljubljenice u tvoje tkanje.

Popular posts